- Het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned krijgt een kapitaalinjectie van 75 miljoen euro van de Britse investeringsmaatschappij Schroder Capital.
- Het geld krijgen de Amsterdammers voor de uitgifte van iets meer dan 2 miljoen nieuwe certificaten van aandelen.
- De 75 miljoen euro wordt ingezet om de capaciteit van bestaande laadstations en het aantallaadstations uit te breiden.
- Lees ook: Lightyear claimt dat zijn zonnebolide van €250.000 de meest aerodynamische auto ooit is
Het Amsterdamse snellaadbedrijf Fastned haalt 75 miljoen euro groeigeld op van de Britse investeringsmaatschappij Schroders Capital, onderdeel van vermogensbeheerder Schroders Group, zo maakten beide partijen maandag bekend.
Schroders Capital krijgt nieuw uitgegeven aandelen Fastned en verwerft een belang van 10,61 procent in het laadbedrijf. Ook mag de Britse investeringsmaatschappij een commissaris leveren voor de raad van commissarissen.
Fastned, dat al sinds 2012 bezig is met de uitrol van eigen snellaadstations in onder andere Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, wil het geld voornamelijk gaan gebruiken voor extra investeringen in uitbreiding van de laadcapaciteit.
De eigen capaciteit van 215 laadstations moet fors worden vergroot. CEO Michiel Langezaal van Fastned laat in het persbericht weten dat de investering bijdraagt aan de doelstelling om voor 2030 in totaal 1.000 laadstations te hebben in Europa. Ook moet de kapitaalinjectie helpen om contracten van gemeenten binnen te slepen.
Voor de 75 miljoen euro die Schroders Capital in het Nederlandse bedrijf pompt, krijgt de investeringsmaatschappij 2,03 miljoen nieuw uitgegeven certificaten van aandelen. De uitgifteprijs bedraagt 36,90 euro per aandeel.
Op de beurs steeg het aandeel Fastned maandag met ruim 10 procent naar een niveau van 33,32 euro. Dat is nog iets onder de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen.
Langezaal sprak eerder dit jaar in de podcast The Next Move van Business Insider over de groei-ambities van FastNed. Hij vertelde onder andere waarom hij geen toekomst ziet voor elektrische auto's zonder batterijen. Het hele gesprek met Langezaal en presentator Diederik Heinink is hier te beluisteren.